Startdata

Informatie

Op avontuur... door je leven, de wereld en waardevolle verhalen

Inspiratiebijeenkomst bij het thema van de Kinderboekenweek 2025 Cursus

Inhoud

Op avontuur: dat klinkt spannend! Maar… spannend is niet altijd en voor iedereen ‘alleen maar leuk’. In veel verhalen klinkt in het woord ‘avontuur’ een opdracht door. We maken kennis met personages die een opdracht kregen, maar niet direct ‘zin’ hadden om op reis of op avontuur te gaan. Het onbekende, het niet weten wat je te wachten staat; soms ga je het liever uit de weg. Het avontuur kan je immers overweldigen. Dan heb je iets te overwinnen. Er is daarom moed nodig om ‘op avontuur te gaan’. Op avontuur gaan betekent stappen zetten en ‘het avontuur aangaan’ betekent jezelf uitdagen. Wat is daarvoor nodig?

‘Op avontuur gaan’ gaat ook over verbeeldingskracht. Met verbeelding kan je immers iedere reis maken, kan je elk avontuur aangaan dat je maar wilt. Een aantal thematitels uit de Kinderboekenweek nodigt ons uit om deze kracht die in ons allemaal aanwezig is aan te boren…
We onderzoeken samen hoe je daar gebruik van kunt maken in je lessen.

‘Verhalend ontmoeten en ontdekken’ staat centraal in deze inspiratiebijeenkomst; niet alleen in het licht van je eigen persoonlijk-professionele identiteitsontwikkeling, maar we leggen ook de link naar de (levensbeschouwelijke) ontwikkeling van kinderen. We maken kennis met waardevolle verhalen en zoeken naar betekenisvolle vormen om deze verhalen een plek te geven, zowel in onze eigen ontwikkeling als in onze lessen. Na deze bijeenkomst zit je boordevol inspiratie om aan de slag te gaan met je leerlingen, waarbij je ze uitnodigt om aan de hand van werkvormen, prentenboeken en verhalen op avontuur te gaan!


Na deze inspiratiebijeenkomst...

  • heb je concrete ideeën en inspiratie opgedaan om op creatieve en verdiepende wijze aan de slag te gaan met het thema ‘Op avontuur!’
  • heb je de betekenis van het thema ‘Op avontuur!’ op verschillende lagen verkend
  • heb je onderzocht hoe figuren uit tradities met dit thema omgingen én wat dit kan betekenen voor jezelf en voor jouw lessen
  • heb je kennis gemaakt met een aantal bruikbare thematitels uit de Kinderboekenweek én met interactieve (gespreks-)werkvormen die in te zetten zijn bij dit avontuurlijke en rijke thema!


Studiebelasting: 3 uren.


Trainers: A.M. (Myrthe) Kelder en P. (Petra) van Helden

Petra van Helden is sinds 2005 werkzaam als opleidingsdocent aan de Hogeschool IPABO. Daar geeft zij, naast algemene levensbeschouwelijke vakken, een verdiepingsprogramma islam-specialisatie. Petra werkte voor de lesmethode Kleur op school en schreef de boeken Kinderen van Adam, verhalen uit de Koran en Mohammed, verhalen over het leven van de profeet Ook verzorgt ze nascholing op het gebied van levensbeschouwelijke educatie.

Myrthe Kelder heeft ervaring als docent Levensbeschouwing in PO en VO. Daarna is ze bijna 10 jaar als opleidingsdocent aan het werk geweest voor verschillende pabo’s. Momenteel is ze identiteitsbegeleider en adviseur identiteit voor besturen, directies en schoolteams in heel Nederland.
Ze is daarnaast al jaren als auteur en redacteur betrokken bij de methodiek Op weg met verhalen.

Planning

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Vormingsonderwijs via telefoon: 030 - 760 4800 of e-mailadres: info@vormingsonderwijs.nl.